Kijken, kloppen, prikken en meten...
Het onderwaterschip gemaakt van hout.
Houten boten vereisen specifieke zorg om ze in goede staat te houden. Elk type hout heeft unieke eigenschappen die van invloed zijn op het onderhoud.
Eikenhout is sterk en duurzaam, waardoor het zeer geschikt is voor structurele onderdelen van een schip. Het vereist echter wel regelmatig onderhoud om houtrot te voorkomen. Mahoniehout is bijvoorbeeld van nature bestand tegen water, maar is een van de duurdere houtsoorten.
Om de kwaliteit en levensduur van de onderwaterromp te garanderen, is regelmatige inspectie van de romp essentieel.
.
Laat uw vaartuig regelmatig en tijdig inspecteren.
Een houten vaartuig wordt meestal één keer per jaar uit het water gehaald voor een grondige inspectie. In vergelijking met een stalen vaartuig is hout aanzienlijk kwetsbaarder en vereist het meer aandacht en zorg.
De inspectie begint meestal met het systematisch aankloppen van de romp met een houten hamer. Zo kunnen zachte plekken of beginnende rot worden opgespoord. Bij twijfel worden verdachte plekken nader onderzocht, bijvoorbeeld door met een resitograaf te testen op houtrot of zwakke plekken.
Ook het interieur van het schip wordt, voor zover toegankelijk, visueel geïnspecteerd op schade, lekkages of schimmel.
Indien nodig kan een aanvullende vochtmeting worden uitgevoerd. Dit geeft meer inzicht in de conditie van het hout en helpt om verborgen gebreken tijdig op te sporen.
Conditie van hout
Om de toestand van de onderwaterschip van een houten vaartuig nauwkeurig te kunnen bepalen, voeren we metingen uit die diep in de kern van het hout doordringen. Zo krijgen we inzicht in het vochtgehalte van het materiaal, wat essentieel is voor het vroegtijdig opsporen van beginnende schade zoals houtrot.
Voor dikkere of minder toegankelijke delen van het hout gebruiken we een resistograaf. Met dit gespecialiseerde meetinstrument kunnen we tijdens het fijnboren de weerstand van het hout meten. Zo kunnen we vaststellen of er sprake is van interne verzwakking of rot, zonder het materiaal aanzienlijk te beschadigen.
Wat nog meer
Tijdens de inspectie wordt niet alleen de onderwaterschip beoordeeld, maar wordt ook aandacht besteed aan:
De verbindingen en constructiedetails.De algehele staat van het hout.
Speling op de schroefas
De staat van de schroef en, indien van toepassing, de boegschroef.
De roerlagers en het roerblad.
Indien gewenst kan ter plaatse een inspectierapport worden afgedrukt. Belangrijke documenten kunnen ook worden gescand en digitaal beschikbaar worden gesteld voor verder gebruik in verband met de inspectie.
Raportage
Direct na de meting worden de bevindingen met u, de klant, besproken. U krijgt ter plekke een duidelijke uitleg over de bevindingen.
Vervolgens wordt er een duidelijk deskundigenrapport opgesteld. Dit rapport bevat een stuurboord- en bakboordweergave van de onderwaterschip, waarop de meetpunten duidelijk zijn aangegeven.
Het rapport dat wij na de inspectie opstellen, wordt opgesteld in overeenstemming met de geldende normen en standaarden binnen de maritieme sector. Het wordt door verzekeringsmaatschappijen algemeen aanvaard als een officieel deskundigenrapport of inspectiedocument.
Hierdoor kunt u de bevindingen gebruiken voor bijvoorbeeld (her)acceptatie door uw verzekeraar, schadeafwikkeling of als ondersteunende documentatie bij een aankoop of verkoop.

