Kloppen, kijken, meten...

Bij een stalen schip wordt altijd eerst begonnen met het afkloppen van het schip. Dit wordt gedaan om evt. zwakke of verdachte plekken te ontdekken. Ook aan de binnenkant wordt zo goed mogelijk gekeken naar de staat van het schip. Tijdens het kloppen wordt er gezocht naar zwakke plekken in het metaal en zal er bij twijfel gemeten worden, maar ook steekproefgewijs wordt de romp gemeten.

Corrosie!  Dit komt vrijwel altijd van binnen uit.  

De dikte van het staal (huiddikte) wordt gemeten met een ultrasoon meetinstrument. Hierbij hoeft slechts aan één zijde van het materiaal gemeten te worden en hoeven er dus geen gaten in het schip geboord te worden. Bij een ultrasone vlak diktemeting (huiddikte meting) wordt namelijk de plaatdikte gemeten schip onder de waterlijn.

 

Dikte meting aan uw schip

Dit kan bij staal, ijzer en alluminum.

Zo heeft iedere legering zijn eigen bijzondere eigenschappen waar rekening mee gehouden moet worden.

De ultrasone meter die gebruikt wordt is geschikt voor verschillende materialen die voor en gebruik geeikt wordt.

Het is bijvoorbeeld ook mogelijk om een diktemeting boven de waterlijn te laten doen. Bijvoorbeeld de wanddikte van een mast, of wanddiket van een tank.

Zie verder op de website.

Dikte meting staal

Voorzien van een diktemeter die door de coating heen meet, komt het regelmatig voor dat er gekozen wordt voor een meting zonder coating. De ervaring leert dat de beste manier is om op een boot nauwkeurige meetwaarden te verkrijgen ivm een niet altijd goed hechting van coating. Met andere woorden: Bij onzekerheid in de coating, en u zekerheid wilt hebben, verwijderen we het verfsysteem op de meetpunten (ca. 1 cm² per punt) tot op het blanke metaal.

Rapportage

Direct na afloop van de meting worden de bevindingen voor u als opdrachtgever duidelijk en zal het één en ander worden door besproken.

Naderhand zal er een duidelijk expertise rapport worden opgesteld. Hier vindt u o.a. een Stuurboord en Bakboord aanzicht van het onderwaterschip, met hierop de gemeten punten.

Extra service

Tijdens de survey wordt er ook gekeken naar de klinknagels, anodes, speling schroefas, de schroef, de boegschroef, de roerlagers en het roerblad.

Indien gewenst kan er ter plekke een inspectierapport worden uitgeprint en kunnen documenten die van belang zijn ingescand worden voor later gebruik aangaande uw keuring.

Is uw schip aangesloten bij EOC verzekeringen, dan mogen wij uw schip inspecteren voor de verzekering. Bel of mail gerust voor een afspraak.

Maar ook voor andere verzekering maatschappijen kunt u uw inspectie aan ons overlaten.

Terug naar boven