Kloppen, kijken, meten...

Bij een stalen schip wordt altijd eerst begonnen met het afkloppen van het schip om evt. zwakke of verdachte plekken te ontdekken. Ook aan de binnenkant wordt zo goed mogelijk gekeken naar de staat van het schip. Namelijk corrosie… Dit komt vrijwel altijd van binnen uit.  

Vervolgens wordt de vlakdikte (huiddikte) gemeten met een ultrasoon meetinstrument. Hierbij hoeft slechts aan één zijde van het materiaal gemeten te worden en hoeven er dus geen gaten in het schip geboord te worden. Bij een ultrasone vlak diktemeting (huiddikte meting) wordt namelijk de plaatdikte gemeten van een stalen, ijzeren of aluminium schip onder de waterlijn. Zo heeft iedere legering zijn eigen bijzondere eigenschappen waar rekening mee gehouden moet worden. Het is natuurlijk ook mogelijk om een diktemeting boven de waterlijn te laten doen. Bijvoorbeeld de wanddikte van de mast. Zie verder op de website.

Dikte meting staal

Hoewel de meter ook door verflagen heen kan meten, meet ik uitsluitend op het kale metaal. De ervaring leert dat dit de beste manier is om op een boot nauwkeurige meetwaarden te verkrijgen. Met andere woorden: Omdat u zekerheid wilt hebben, verwijderen we het verfsysteem op de meetpunten (ca. 1 cm² per punt) tot op het blanke metaal.

Rapportage

Direct na afloop van de meting worden de bevindingen voor u als opdrachtgever duidelijk en zal het één en ander worden door besproken.

Naderhand zal er een duidelijk expertise rapport worden opgesteld. Hier vindt u o.a. een Stuurboord en Bakboord aanzicht van het onderwaterschip, met hierop de gemeten punten.

Extra service

Tijdens de survey wordt er ook gekeken naar de klinknagels, anodes, speling schroefas, de schroef, de boegschroef, de roerlagers en het roerblad.

Als één van de inspecteurs in het land kan ik ter plekke het inspectierapport voor u uitprinten en kunnen documenten die van belang zijn ingescand worden voor later gebruik aangaande uw keuring.

Terug naar boven