Kloppen, kijken, meten...
Bij een stalen schip wordt de inspectie doorgaans gestart met het afkloppen van de romp. Dit gebeurt met een speciale hamer om eventuele zwakke of verdachte plekken op te sporen. Door het verschil in geluid is goed te horen of het staal verdacht dun of los is. Ook aan de binnenzijde van het schip wordt, waar mogelijk, de staat van het staal zorgvuldig beoordeeld.
Corrosie ontstaat vaak van binnenuit en kan op lange termijn ernstige schade veroorzaken. Om de daadwerkelijke wanddikte van het staal vast te stellen, wordt gebruikgemaakt van een ultrasoon meetinstrument. Dit meetinstrument maakt het mogelijk om de dikte van het staal (de huiddikte) nauwkeurig te bepalen, zonder dat het materiaal aan beide zijden bereikbaar hoeft te zijn of beschadigd hoeft te worden.
De metingen worden steekproefsgewijs uitgevoerd over het gehele schip: zowel onder als boven de waterlijn. Bij twijfelachtige plekken wordt extra gemeten om een goed beeld te krijgen van de algehele conditie van de romp.
Ultrasone diktemeting voor staal, ijzer en aluminium
De ultrasone diktemeting is toepasbaar op verschillende metaalsoorten, waaronder staal, ijzer en aluminium. Iedere legering heeft daarbij zijn eigen specifieke eigenschappen, waarmee bij het meten zorgvuldig rekening wordt gehouden.
De gebruikte ultrasone meter is geschikt voor diverse materialen en wordt zowel vóór als na de metingen gekalibreerd (geijkt), om een betrouwbare meting te garanderen.
Niet alleen onder de waterlijn, maar ook boven de waterlijn is een diktemeting mogelijk. Denk hierbij aan de wanddikte van een mast, tank of andere constructiedelen aan boord.
Voor meer informatie en voorbeelden van toepassingen verwijzen we u graag naar de rest van onze website.
Dikte meting staal
Onze ultrasone diktemeter is geschikt om door een coatinglaag heen te meten. Toch kiezen we in de praktijk regelmatig voor metingen zonder coating. De reden hiervoor is dat coatings op boten niet altijd overal even goed hechten, wat kan leiden tot onnauwkeurige meetresultaten.
Om absolute zekerheid te verkrijgen over de staal- of materiaaldikte, verwijderen we bij twijfel het verfsysteem op de meetpunten. Dit gebeurt zeer beperkt, circa 1 cm² per punt, tot op het blanke metaal. Zo kunnen we de meest betrouwbare en nauwkeurige metingen uitvoeren.
Rapportage
Direct na afloop van de meting worden de bevindingen met u als opdrachtgever besproken, zodat alles helder is en eventuele vragen direct beantwoord kunnen worden.
Vervolgens wordt er een uitgebreid expertiserapport opgesteld. Dit rapport bevat onder andere een stuurboord- en bakboordaanzicht van het onderwaterschip, waarop de gemeten punten duidelijk zijn weergegeven.
Extra service
Tijdens de survey wordt tevens de staat van de klinknagels, anodes, de speling van de schroefas, de schroef, de boegschroef, de roerlagers en het roerblad zorgvuldig gecontroleerd.
Indien gewenst kan er direct ter plaatse een inspectierapport worden uitgeprint. Daarnaast kunnen belangrijke documenten gescand worden voor later gebruik in verband met uw keuring.
De rapportage die wij opmaken naar aanleiding van de uitgevoerde inspectie wordt opgesteld volgens de geldende normeringen en standaarden binnen de maritieme sector. Deze wordt doorgaans geaccepteerd door verzekeringsmaatschappijen als officieel expertise- of keuringsdocument.
Hiermee kunt u de bevindingen gebruiken voor bijvoorbeeld een (her)acceptatie bij uw verzekeraar, schadeafhandeling of als onderbouwing bij aan- of verkoop.