Kijken, kloppen, prikken en meten...
Het onderwaterschip van hout.
Houten boten vragen om specifieke zorg om ze in goede conditie te houden. Elk type hout heeft unieke eigenschappen die van invloed zijn op het onderhoud.
Eikenhout is sterk en duurzaam, en daardoor zeer geschikt voor structurele delen van een schip. Wel vereist het regelmatig onderhoud om houtrot te voorkomen. Zo is bijvoorbeeld
Mahonie van nature goed bestand tegen water, maar behoort tot de duurdere houtsoorten.
Om de kwaliteit en levensduur van het onderwaterschip te waarborgen, is een regelmatige inspectie van de romp essentieel.
Laat uw schip tijdig en/of regelmatig inspecteren.
Een houten schip wordt doorgaans eenmaal per jaar uit het water gehaald voor een grondige inspectie. In vergelijking met een stalen schip is hout aanzienlijk kwetsbaarder en vraagt het om meer aandacht en zorg.
De inspectie begint meestal met het systematisch afkloppen van de romp met een houten hamer. Zo kunnen zachte plekken of beginnende rot opgespoord worden. Bij twijfel worden verdachte plekken nader onderzocht, bijvoorbeeld door met een prikker te testen op houtrot of zwakke plekken.
Ook het interieur van het schip wordt – voor zover bereikbaar – visueel gecontroleerd op schade, lekkage of schimmelvorming.
Indien nodig kan aanvullend een vochtmeting worden uitgevoerd. Dit geeft meer inzicht in de staat van het hout en helpt bij het tijdig signaleren van verborgen gebreken.
Conditie hout
Om de conditie van het onderwaterschip van een houten vaartuig nauwkeurig te bepalen, voeren wij metingen uit die diep tot in de kern van het hout reiken. Op deze manier kunnen we inzicht krijgen in het vochtgehalte van het materiaal, wat essentieel is voor het vroegtijdig signaleren van beginnende aantasting zoals houtrot.
Voor dikkere of minder toegankelijke delen van het hout maken wij gebruik van een resistograaf. Dit gespecialiseerde meetinstrument stelt ons in staat om de weerstand van het hout te meten tijdens een fijne boring. Hiermee kunnen we bepalen of er intern sprake is van verzwakking of rot, zonder het materiaal noemenswaardig te beschadigen.
Deze metingen vormen een waardevolle aanvulling op de reguliere inspectie en zorgen voor een betrouwbaar beeld van de werkelijke staat van het schip.
Wat nog meer
Tijdens de survey wordt niet alleen het onderwaterschip beoordeeld, maar wordt ook aandacht besteed aan:
De verbindingen en constructiedetails
De algehele conditie van het hout
Speling op de schroefas
De staat van de schroef en eventueel de boegschroef
De roerlagers en het roerblad
Indien gewenst kan er ter plaatse een inspectierapport worden uitgeprint. Tevens kunnen belangrijke documenten worden ingescand en digitaal beschikbaar worden gesteld voor uw verdere gebruik rondom de keuring.
Rapportage
Direct na afloop van de meting worden de bevindingen met u als opdrachtgever doorgenomen. U krijgt ter plekke een duidelijke toelichting op de geconstateerde punten.
Aansluitend wordt er een helder expertiserapport opgesteld. In dit rapport vindt u onder andere een stuurboord- en bakboordaanzicht van het onderwaterschip, waarop de meetpunten overzichtelijk zijn weergegeven.
De rapportage die wij opmaken naar aanleiding van de uitgevoerde inspectie wordt opgesteld volgens de geldende normeringen en standaarden binnen de maritieme sector. Deze wordt doorgaans geaccepteerd door verzekeringsmaatschappijen als officieel expertise- of keuringsdocument.
Hiermee kunt u de bevindingen gebruiken voor bijvoorbeeld een (her)acceptatie bij uw verzekeraar, schadeafhandeling of als onderbouwing bij aan- of verkoop.
Bel of mail gerust voor een afspraak.