Inventarislijst passagiersschepen
Onderstaand staat wat absoluut van belang is naast de huidige regelgeving
Kenmerken:
- Scheepsnaam, ENI, thuishaven en land (N) op de achterzijde, minimaal 20 cm.
- Europnummer (ENI) en aantal passgiers dag/nacht op beide zijden.
Veiligheid algemeen:
- Veiligheidsplan op geschikte plaats opgehangen (alleen van toepassing op hotelschepen)
Opgehangen in de juiste richting . - Veiligheidsrol op geschikte plaats opgehangen (alleen van toepassing op hotelschepen)
Opgehangen in de juiste richting. - Instructie in elke hut (alleen van toepassing op hotelschepen).
- Vluchtwegen vrij toegankelijk houden.
- Nooduitgangen vrij toegankelijk houden.
- Kunnen alle Waterdichte Schotten gesloten worden
- Kunnen alle Branddeuren gesloten worden
- Vluchtwegen en Nooduitgangen met Noodverlichting belicht
- RI&E
- Legionella, hoe ga je hier mee om. Wordt dit ook geregistreerd.
Verplichte Nautische apparatuur:
- 2 x marifoon met ATIS (RPR art 4.05).
- Type A bij storing binnen 24 uur repareren.
- Navigatieverlichting volgens de eisen (lampen met stuurwiel) en op juiste positie (RPR art 3.01)
- Hoorn.
Reddingsmiddelen:
- Aantal gekeurde reddingsboeien (EN 14144; oranje; d=45cm; reflectiebanden), met lijnen en Holmes lichten volgens certificaat. (rijn BB SB elke 20 m. 50% lijn, 50%licht)
- Voor iedere personeelslid een (zelfopblaasbaar) zwemvest. Gekeurde vlg. EN395:1998
- Voor elke passagier (extra voor kinderen) een zwemvest.
Brandblusser:
- Blussers moeten te allen tijde overeenkomen met EN 3:1996.
- In machinekamers min 2, 1 bij ingang en 1 op verste punt van uitgang. Min 6 kg poeder (ABC) blusser of 9!! Liter sproeischuim (AFFF).
- Let op indien gasinstallatie aan boord dan geen schuim toegestaan.
- Een eventueel vast blussysteem bied geen vermindering van het aantal losse blussers.
Stickers (min diameter 10 cm):
- ‘Verboden open vuur’ op alle accu’s en gasinstallatie
- ‘gehoorbescherming’ bij ingang machinekamers.
- Nooduitgangen en verzamelruimte aangeven.
- Vulopeningen gekenmerkt.
- Kenmerken van noodafsluiters op brandstof en ventilatie.
- Plaats reddingsvesten aangeven.
Overige inventaris:
- 1 x verbandtrommel (min type A) let op compleet zijn en afloopdata jodium verband etc.
- Onder elke E-kast > 50volt een (gecertificeerde) rubber mat.
- 2 stalen verzamelreservoirs; (poetslappen schoon/ vuil, filters, klein, chemisch afval)
- SOS afsluiter buiten machinekamer en gekenmerkt.
- Krachtige dompelpomp.
- AED geplaats volgens regelgeving.
- Loopplank ten minste 60cm breed, licht geschilderde banden en een handreling.
Regelmatig te testen alarmeringen:
- Brandmelders (centrale)
- Algemeen alarm.
- Bilge alarmen.
- Bij aanwezigheid van gasinstallatie: gas alarm.
- Bij aanwezigheid van tapinstallatie: CO2 alarm (en ventilatie).
Verder dienen de volgende papieren/ deelcertificaten aan boord te zijn:
Officiële papieren:
Deelcertificaten:
- Gas verklaring (elke 3 jaar)
- Keuring brandblussers (let op type en inhoud wordt niet altijd gekeurd is uw eigen verantwoordelijkheid) (elke 2 jaar)
- Keuring automatisch opblaasbare zwemvesten (elke 2 jaar)
- Recente inbouwverklaring radar, bochtaanwijzer, AIS, (elke certificering)
- Keuring vaste brandblussysteem (2 jaarlijks/ 10 jaarlijks)
- Keuring (mechanisch) stuurwerk (elke 3 jaar, ook voor Communautaire schepen!)
- Goedgekeurde tekening stuurwerk i.v.m. overgangsbepalingen 2015/2020 (Rijn)
Ik hoop dat u iets aan deze lijst heeft. Voor opmerkingen en/ of aanvullingen graag mailen aan info@servicemaritiem.nl.
Op deze manier kunnen we de lijst verbeteren voor u en uw mede watersporters.